MY FAMILY....MY LOVE....MY HERO....

Wednesday 8 February 2012

Bandung Trip 2012 (20-25 Januari) - Part 4

One Day Trip To Jakarta

Salam semua...hari ni nak sambung kisah trip aku ke bandung kali ni destinasi kami ialah ke Kota Jakarta...
Setelah bersarapan seawal 7.00 pm...kamipun dah bersiap sedia untuk memulakan perjalanan ke Kota Jakarta. Disebabkan percutian kami ke Bandung ni lama lah juga, so we all decide terus ke Jakarta untuk lawatan sehari. Perjalanan ke sana menurut kata Ajang mengambil masa 2 jam kalau tak Macett. Alhamdulillah hari tu jalan clear sbb kitorang ikut highway. Aku yang duduk di sebelah driver asyik memerhati pemandangan di kiri kanan jalan. Kota jakarta ni kalau kita tengok melalui cerita2 Sinetron memang mempunyai kepadatan penduduk yang agak tinggi. Rumah setinggan di kiri kanan sungai, aku rasa rumah Kongsi kat Malaysia ni cantik sikitlah dari kat jakarta ni...
                                AntaraMasjid besar yang terlihat dalam perjalanan ke Jakarta

Apa yang aku dapat lihat kebanyakan bangunan-bangunan tinggi di Jakarta ni cantik-cantik dan colourful tetapi di kawasan town mak aiii traffic light memanjang, pas tu pula jem tak yah lah nak cakap. Betul apa yang my hubby kata, nanti penat dalam coaster jer...
 Inilah tempat yang kami nak tuju....Pasar mangga Dua. Apa yang ada kat dalam ni ya...kami yang belum sampai ke sini tertanya-tanya????
 masuk jer kat dalam...orang memang ramai, ala-ala pasar baru juga, tapi a bit frustrated sebab barangan yang dijual kat Mangga dua ni macam barang2 siam dan barnag2 yang aku boleh dapat kat Uptown Danau Kota. just jalan-jalan jer cuci mata. At last aku beli juga beg roda dari kain PVC untuk masukkan barang2 yang aku dah beli kat Bandung.

                 kat tangan tu beg plastik kemain besar tapi beli barang satu jer...he..he..he

Rasa menyesal pula datang kat sini...kalu repeat gi shopping kat Pasar Baru pun aku rasa lagi bagus, sebab ada barang yang aku nak beli tak jumpa.

Lepas ni kami pun call Ajang dan kami suruh dia bawa untuk pergi lunch. Ferry suggestkan kami lunch kat Mall yang terletak di Taman Anggerik. Shopping mall ni memang besar, macam Midvalleylah aku rasa.Kalau korang datang kat sini aku tak suggest korang makan kat foodcourt dia sbb aku macam was-was pula saper yg masak....At last aku ngan Ninie and kak Shah sepakat untuk makan di A&W jer...Kawan2 lain makan kat foodcourt. Selesai makan kami jalan-jalan cuci mata di sekitar mall. Kebetulan masa tu Perayaan Tahun Baru Imlak, maka banyaklah kumpulan tarian singa kat mall tu yang datang kutip derma. sama cam kat Malaysia..

destinasi seterusnya kami ke Kota Tua Jakarta..tempat liburan bagi golongan pertengahan di Jakarta ni...Sampai jer kat kawasan ni aku mula rimas dengan suasana dan persekitaran. Sampah banyak...orang2nyapun macam menakutkan jer...korang layan jerlah gambar2 ni...

                                 Tertarik dengan permainan kanak2 ni..."Merry Go Round" 
                                 pakai motor jer...
sempat posing kat basikal warna-warni ni, siap ada topi lagi...
boleh sewa tau pusing-pusing  pekan Jakarta




Selesai snap-snap gambar kami singgah sekejap di Dataran Jakarta sebelum aku dan ahli Rombongan Cik Chah berangkat pulang ke Kota Bandung semula....Tak ada yang menarik untuk aku ceritakan...biasa-biasa jer...

                               Gelagat penjual di traffic light ketika lampu merah menyala...
                               sempat jual topeng gorila

                                Pemandangan kat dataran Jakarta dan kawasan berhampiran....
Semasa perjalanan pulang..di highway...aku tengok jem sesangat menghala balik ke Jakarta. Apa lagi tu semua orang Jakarta yang turun ke Bandung untuk berliburan. Kitorang pula turun ke Jakarta. Sampai  di Bandung hari memang dah malam so kitorang memang dah lapar. Dinner malam ni kami singgah di Rumah Makan Wibisina...Di sinilah tragedi bermula...Masa ni belum apa-apa lagi. Kami pun orderlah makanan di restoren ni. Ada yang order nasi goreng ikan masin, masin teramat sangat sampai Ina tak leh makan. nasi goreng spesial. Aku dan Ninie order ayam penyet. Potong stim betul...pedasnya sampai ke telinga. kak Shah jer order nasi putih dengan sup ekor + goreng kangkung.

Dekat Restoran ni ada live band. Adalah satu group dari Jakarta sakan menyanyi dan menari. bila Group ni balik jer...apa lagi Ferry and the gang take over menyanyi lepas gian...he..he...layan jer lah Ferry...
                                         Pedas-pedas pun habis juga...

                                Aku tak nyanyi tau...menyelit jer...ambil gambar...he..he..he..
 Masa ni mood memang tengah happy...siap gelak2 lagi. masa ni perut aku memang tengah tegang semacam...tapi aku buat bodoh jer....Balik Hotel...lepas mandi sambil-sambil tengok Tv terus aku terlelap....Tiba-tiba...aku rasa perut memulas-mulas macam kena piuh...aduh...mak sakitnya. Malam tu bukan aku jer...Ninie dan aku siap marathon lagi bergilir-gilir masuk tandas. Bilik sebelah...Juley...Adoiyai....nasib badan. Sampai pagi aku sakit perut cirit-birit, siap muntah-muntah lagi. Masa ni aku dah agak dah sure kena keracunan makanan....

Okla gang...nanti aku sambung di episod akan datang...Apa yang terjadi dengan aku & the gang seterusnya....







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...