MY FAMILY....MY LOVE....MY HERO....

Wednesday, 17 October 2012

Bahasa Jiwa Bangsa...

Pelancaran Bulan Bahasa Kebangsaan Peringkat WPKL 2012 - 1 Bahasa 1 Budaya 1 Negara


Bahasa Jiwa Bangsa ....ayat yang sinonim dengan masyarakat kita sekarang ni...tapi berapa ramaikah yang benar-benar memahami dan menghayatinya disebalik kata-kata ini????tepuk dahi..tanya hati....

Pada 16 Oktober yang lalu aku berpeluang menghadiri Majlis Pelancaran Bulan Bahasa Kebangsaan 2012 di Auditorium DBKL. Sebenarnya Tn Pengetua yang perlu menghadiri majlis ni..tapi disebabkan beliau ada komitmen lain...akulah yang jadi mangsanya....


Seronok juga bila dapat menghadiri majlis-majlis macam ni...dapat gak release tension dan relax sebentar dengan tugas-tugas pentadbiran...

Meriah juga majlis Pelancaran ni yang dianjurkan bersama oleh DBKL dan juga Dewan Bahasa & Pustaka...tetamu yang datang bukan sahaja dari kalangan wakil Pendidik dan Pelajar, tetapi wakil-wakil dari agensi lain turut mengambil bahagian

                             
Sepatutnya Majlis ini dirasmikan oleh Menteri W.Persekutuan tetapi mungkin YB ada tugas lain yang lebih utama dan penggantinya tak lain tak bukan ialah Timbalannya  Datuk M. Saravanan...memang lawaklah Datuk ni...pandai pula berpantun-pantun...he..he..he...
Aimee dan Anees dua orang muridku yang aku bawa untuk majlis pelancaran ini....masa ambil gambar ni...tak ada orang yang datang lagi...yelah. dalam surat tulis pendaftaran 7.30 pagi..Aku ni sbb takut jam dan takut tak ada parking, datanglah seawal pagi. Tapi bila tengok buku program...hampeh...majlis sebenarnya bermula pukul 9.30 pagi...
Sementara menunggu pegawai yang incharged pendaftaran sampai..kami duduklah diruang legar sambil ambil-ambil gambar....

Bila naik jer tangga menuju ke Auditorium...Pemuzik dari DBKL ni memainkan lagu-lagu sebagai mengalu-alukan kedatangan kami ke sini....Sebelum masuk dalam dewan aku ambil kesempatan pergi breakfast dulu di kafetaria DBKL yang terletak di tingkat 2...dah kenyang baru kitorang masuk dalam dewan...

Masa masuk dalam Auditorium tu...baru pukul 8.15 pagi...awal lagi ni nak menunggu sehingga jam 9.30 pagi...hmmmm. Nasib baik sementara menunggu majlis bermula kami dihiburkan dengan halwa telinga persembahan koir DBKL yang mempersembahkan lagu-lagu pop terkini dan juga persembahan dari kombo DBKL yang memainkan lagu-lagu asli dan lagu-lagu lama...terhibur jugalah dengan persembahan yang dipersembahkan...

Persembahan sketsa dari kumpulan Kebudayaan  DBKL...lawaklah...dengan isu Bahasa dan Remaja zaman sekarang...boleh dijadikan pengajaran oleh pelajar-pelajar yang turut hadir...
Kumpulan Koir DBKL yang tidak henti-henti membuat persembahan dalam majlis ini...tolong abaikan mutu gambar yang tidak berapa memuaskan sebab gambar diambil dari jauh dan telefan aku tidak begitu canggih...he..he...


Rakan lama....guru  Ex Chong Hwa yang kini telah berhijrah ke BTP JPWP...En Ahmad Syukri...Dulu guru Bahasa...kini Penyajak terkenal tanah air...baru-baru ini beliau telah menjuarai Sayembera Puisi sempena Hari Kebangsaan peringkat Kebangsaan...wah...bangga aku dengan kau Syukri...tapi member aku ni sempoi jer...kalau jumpa tetap macam biasa...

Aku nak ceriter sikit tentang Mamat Hitam dari Nigeria ni...Persembahannya memukau hadirin yang datang...Mana tak nya, mamat ni amat fasih berbahasa Melayu walaupun dalam loghat Indon...yang paling aku terpegun ialah kepetahannya berkata-kata dan persembahan nyanyiannya yang sungguh meruntun jiwa.....Beliau telah menyanyikan lagu Sedetik Lebih nyanyian Anuar Zain dan Kau Ilhamku nyanyian Man Bai dengan penuh penghayatan....semua hadirin bersorak sambil bertepuk tangan sebab suaranya memanglah sangat mantopp....


Yang paling aku terkedu bila dia dengan selambanya berkata..."Bukannya susah untuk belajar Bahasa Melayu"...Ayat dan kata-kata dia ni membuatkan aku terfikir....punyalah ramai rakyat Malaysia yang bukan dari keturunan Melayu tetapi tidak semua yang benar-benar nak belajar bagaimana bertutur dalam Bahasa Melayu yang betul....Masih ramai lagi yang PELAT...dan ada juga orang Melayu kita yang cakap Melayu tapi masih gunakan slang....orang puteh...malukan???

Masa Mamat ni nyanyi lagu 1 Malaysia, beliau pegang bendera dan nyanyi dengan hafal lirik Uollss...sedangkan lirik lagu tu berbunyi....Kita Satu Bangsa Kita Satu Negara....(dia bukanpun satu bangsa dan bukanpun satu Negara dengan kita) Kita Satu Malaysia....(sambil dengan bangganya mengibarkan bendera Malaysia) Murid-murid akupun ramai lagi yang masih tak fasih berbahasa Melayu...nak hafal lirik lagu Negarakupun punyalah terseksa...Ini pula warga asing yang datang ke sini mempelajari Bahasa dan Budaya Malaysia....kalau nak difikir-fikirkan balik...malunya...
     
       Aku tetiba jadi ter...admire pula dengan si Chicka Kelchenski dari Nigeria ni...pelajar jurusan Ekonomi dari sebuah Kolej swasta di Damansara...kalau tak silap...Harap-harap warga Malaysia sendiri mampu berusaha untuk memartabat dan memperkasakan Bahasa Kebangsaan dengan cara menunjukkan semangat Cintakan Bahasa Kebangsaan....

Persembahan nyanyian dan tarian dari Kombo DBKL turut menghiburkan...


Majlis tamat lebih kurang jam 12.00 tengahari...setiap hadirin yang datang turut diberi  goodies bag yang di dalamnya ada pack makanan sebagai alas perut...roti,karipap dan air kotak...Pack makan tengahari juga disediakan, Nasi Tomato+ Ayam Masak Merah + Acar Timun...Tq diucapkan kepada penganjur...

Cantik bag ni....Terima Kasih pihak DBKL dan DBP dengan hadiah yang diberi

Aku juga menerima 3 buah buku kecil Koleksi Lembar Bahasa (buku 1) dan (buku 2)....banyak kesalahan ejaan yang kita terlepas panjang...bila baca buku ni baru tahu banyak kesalahan ejaan dan kosa kata yang telah diperbaharui...dan buku ke 3 ialah buku sendi nama....Usaha murni Dewan Bahasa Dan Pustaka harus dipandang mulia kerana sejak ditubuhkan dalam tahun 1956 iaitu sejak sebelum Merdeka lagi...DBP tak henti-henti berusaha untuk Memartabatkan dan Memperkasakan Bahasa Melayu demi Kedaulatan Tanah Air Tercinta......

 "CINTAILAH BAHASA KEBANGSAAN KITA"
-BAHASA JIWA BANGSA-





























Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...