MY FAMILY....MY LOVE....MY HERO....

Tuesday 21 February 2012

Family Day 2012 in Memory (4 - 6 Februari)....Day 3

Isnin - 6 Februari 2012
 (Hari Terakhir Our Family Day)

Masa berlalu...dah masuk hari ketiga kami Di Ancasa. Ini bermakna hari ini kami semua akan balik semula ke Kuala Lumpur. Kalau boleh nak sambung cuti lagi tapi komitmen kerja tidak membolehkan aku berbuat demikian.

Pagi ni selesai jer..breakfast kami dah mula berkemas-kemas. Operasi cari barang masing-masing. Anak-anak sibuk dok mandi kolam main-main air dengan sepupu-sepupu diorang. Kalau dah berkumpul..hmmm hiruk pikuk jadinya...

Pagi ni aku tengok Ayah bukan main bertenaga lagi...Pagi-pagi dah bersiap nak ikut aku pergi beli sarapan. tapi masa tu aku dah keluar dengan Kak Ida. So aku bagi tahu abang-abang ku yang lain suruh bawa Ayah pergi jalan-jalan bagi dia rasa happy. Lebih jurang dalam kul 11.00 pagi kami menerima tetamu lagi...Pak Cik Ali, Best Friend Ayah yang dah macam adik beradik. Bukan main seronok lagi diorang berjumpa. Thanks Rohaya..kerana sudi datang jumpa Ayah dan kami di PD ni.

Ayah dan Pak Cik Ali...Best Friend Forever
Selesai jer berkemas barang-barang, beg-beg dan segalanya lebih kurang kul 12.30 tgh, kamipun mula membawa semua barang-barang untuk dimasukkan ke dalam kereta. Sebelum balik sempat juga aku dan Kak Tipah berposing tepi kolam renang. Bila semua dah turun kami bergambar ramai-ramai sebagi kenangan.....bukan senang nak bergambar ramai-ramai ni. Kalau adapun time raya jer. Itupun susah nak kumpulkan semua ahli keluarga...

sempat posing kat tepi kolam....sebelum meninggalkan Ancasa
 Ibu dan Anak....

My big family
Sebaik-baik saja selesai urusan check out, kamipun bertolak meninggalkan Ancasa All Suites & SPA Port Dicksons dengan seribu kenangan manis. Konvoi kami semuanya 7 kereta dan 1van kemudiannya menuju ke Restoran "Mak Mah" berhampiran pekan PD. Lauk pauk di Restoran ni kebanyakannya lauk-lauk kampung dan menunya memang agak meriah. Oleh kerana group kami ramai, so terpaksa duduk di beberapa meja yang kami gabung sendiri. Setiap orang pilih makanan masing-masing. Air aku order guna pakai jag yang besar jer sebab kalau nak layan tiap-tiap orang order air...alamat lambatlah. Selesai makan tengahari  Masri belanja kitorang semua makan ais krim. "Cornnetto"ok. Habislah...aiskrim kat dalam peti tu...Bila masa nak bayar, apa lagi..akulah yang kena settlekan bilnya sebab akukan Bendahari Kehormat.He..he..he..Makan kat sini not badlah...lauk ok..sedap dan harganya memang berpatutan. Kitorang makan jumlah semuanya 35 orang = RM242.00 jer. Kenyang gilerrr...Alhamdulillah.
 Berselera nampak Ayah dan Mak makan....
 Kekenyangan...

layan makan ais krim dulu....Thanks to Pak Teh...
Habis makan, kami teruskan perjalanan pusing-pusing kat pekan PD. time tu cuaca amatlah panas terik, nak berhenti kat pekanpun aku rasa tak ada yang menarik. Akupun pakat dengan yang lain-lain kitorang ikut jalan lama menghala ke Lukut. Oleh kerana hari masih awal lagi,so kitorang singgahlah dulu di kota Lukut yang aku sendiripun tak pernah sampai hanya tahu sejarahnya aje. Sebenarnya kat Kota Lukut ni ada Muzium, tapi kena panjat anak-anak tangga baru sampai kat Muzium ni. Kitorang terus naik kereta sehingga ke puncak bukit dan di situ rupa-rupanya ada dibina menara tinggi yang boleh nampak kawasan sekitar Lukut. malangnya kawasan ni tak berjaga.Kawasan bersemak dan pondok-pondok yang dibina dah nak reput. Snap-snap gambar pas tu kitorang meneruskan perjalanan semula. Korang nak tahu kat mana destinasi kami seterusnya.....

Di Atas Puncak Bukit Kota Lukut....posing kat Tangga menuju ke Muzium

Kawasan dalam Kubu yang di Bina....dalamlah juga...
 Tertarik dengan tunggul pokok yang ada kat atas puncak bukit ni...unik..
Dah terlanjur ikut jalan lama menuju ke Sepang...kitorang pakat dulu singgah kat Bagan Lalang. Aku hanya selalu dengar nama jer...tapi tak pernah sampai kat sini. Bila sampai jer....Ya Allah ramainya manusia yang datang bercuti macam kami ni...
santai-santai petang di Tepian Pantai Bagan Lalang
 Inilah anak dara yang aku ada buat setakat ni dalam family besar aku....yang lain semuanya hero
Tempat ni taklah seperti yang aku gambarkan....macam tak best...rupa-rupanya  best woooo. Pantainya lapang, ada tempat-tempat duduk untuk orang bersantai dan selamat untuk budak-budak mandi. Kitorang apa lagi cari port yang sesuai terus bentang tikar.
 Excited nak main layang-layang tapi akhirnya layang-layang tersangkut
 Aktiviti pantai...bola sepak ... ayah + anak....
Sewa basikal bermotor...1/2 jam RM 20....seronok pusing-pusing pantai.
 Ramainya orang yang berkunjung ke pantai
Cuaca petang tu cantik sangat walaupun pada awalnya gerimis. Budak-budak lelaki ada yang main layang-layang, yang besar-besar tu + yang tua-tua.... main bola sepak pantai. Kesian bola tu aku tengok, sampai bercerai kulit dari badan hingga tinggal tiub jer...Kitorang lepak kat pantai Bagan Lalang ni sampailah senja.Kat pantai ni yang menariknya ada kemudahan bilik air, toilet, surau, gerai-gerai jualan dan juga Restoran makanan laut. Kalau nak campingpun aku rasa sesuai..

suasana senja di Bagan Lalang

Lepas maghrib jer kami bertolak pulang ke Kuala Lumpur......Awalnya konon-konon nak makan malam kat Restoran ikan bakar di Bagan Lalang ni.....tapi Mak Aiiii orang punyalah ramai. Tempat duduk semua dah kena booking. Pas tu pula nak pilih ikan jer beratur panjang sampai berlengkok-lengkok barisan. Akhirnya kitorang decide keluar dari situ dan singgah jer kat mana-mana restoran dalam perjalanan nanti.

Masuk jer pekan Sungai Pelek, Sepang kitorang nampaklah terpampang papan tanda tulis Medan Selera Sungai Pelek. Apa lagi...masing-masing dah lapar so kitorang berhenti kat restoran tersebut. cam biasalah kan...sebab kitorang ramai...sambung meja untuk muatkan kitorang 35 orang.

Kalau nak ikutkan... hanya satu jer Restoran kat situ yang ada masakan panas...so akupun orderlah makanan untuk makan malam ni.....Not bad jugalah...antara menu kami malam ni...Ikan Siakap 3 Rasa. Ikan Siakap Stim, Kembung 3 rasa dan Masak Pedas. Kailan goreng ikan masin, ayam goreng kunyit, telur dadar, Daging masak merah dan Tom Yam Seafood.....meriahkan...Air aku order Air tembikai 1 Jag besar, Teh O Ais 2 jag, Teh Tarik 2 Jag....+ Air kosong...nasib baik makanan cepat sampai. Sementara tunggu makanan sampai kitorang order dulu keropok goreng...sekejap jer hayat nya...letak jer habis. He..he..he...
 Ayam Goreng Kunyit dan Daging Merah
Tom Yam Campur
 Siakap 3 Rasa

Telur Dadar

Selesai jer makan....akupun settlekanlah bil makan malam hari ni...Nak tahu berapa aku kena bayar untuk makan malam kali ni......RM 426 hengget....kira ok jugalah...Thanks to adik aku Cik Nah yang sponsor sebahagian makan malam kali ni...Oleh kerana haripun dah nak menjangkau kul 10.30 malam kamipun bersalam-salamanlah sesama sendiri kerana ada diantara konvoi kami nanti akan terus balik rumah masing.masing...Hu..hu..hu..sedih dah nak balik...tak tahu lagi bila boleh jumpa dan kumpul ramai-ramai cam ni. Yang aku paling seronok bila tengok Ayah yang selama ni tak lalu makan dan tak ceria tiba-tiba jadi gembira dan berselera untuk makan. Alhamdulillah itu yang aku mahukan...

Terima kasih kepada semua adik beradik ku yang sudi melapangkan diri untuk join Family Day kali ini. Ada rezeki, ada umur yang panjang, Insyaallah next year kita berkumpul lagi ramai-ramai dengan  bilangan ahli keluarga yang akan bertambah.

Maaf kupinta jika ada sebarang kekurangan dan kecacatan dalam menjayakan Family Day Hj Mohd Yusof  dan Hjh Mariam ni. Semoga ikatan kekeluargaan kita akan tetap utuh dan berkekalan hingga akhir hayat.....Mmmmmuahhhh Love You All.